Vanaf 15 juni bieden de dienstencentra voorzichtig enkele kleinschalige, goed overwogen activiteiten aan.

Samen met onze vrijwilligers en bezoekers kijken we al een tijdje uit naar een versoepeling van de richtlijnen waardoor we samen aan de slag kunnen met de dienstverlening in de LDC Albert Van Dyck, OC De Meerloop en LDC De Schoor. Het gaat de goede richting uit. In heel Vlaanderen mogen vanaf 8 juni de café’s en restaurants weer open. Dat maakt dat ook wij graag onze deuren zouden willen openzetten voor een hapje en een drankje. Maar de dienstencentra blijven voorlopig gebonden aan strengere regels dan deze in de horeca. Bij elke nieuwe stap dient doordacht overwogen te worden of we eventuele activiteiten in alle veiligheid voor vrijwilligers en bezoekers kunnen organiseren. Verschillende onder ons behoren mogelijks tot een kwetsbare doelgroep (omwille van de leeftijd en/of mogelijke ziekte). We zullen, in overleg met verantwoordelijke vrijwilligers, stapsgewijs zaken opstarten en telkens goed evalueren en bijsturen waar nodig.

Wat mag het publiek verwachten?
Zoals je weet zijn de TelefoonSter en de Boodschappendienst nog steeds actief. Eén van de belangrijkste doelstellingen van een dienstencentra is eenzame mensen opspeuren en eventueel koppelen aan ander mensen, ze zo uit hun bubbel van isolement halen. Dat trachten we op verschillende manieren terug op te starten. Er is nu ook een digitaal dienstencentrum Samen Sterk opgestart, met leuke tips om zelf te ondernemen en van te leren.

Vanaf 15 juni krijgen enkele kleinschalige activiteiten vorm. Denk bijvoorbeeld aan de ochtendwandelingen, de fietsers, het naaiatelier, de breiclub of de bib. Let wel, voor al de activiteiten die we opstarten zal men moeten inschrijven en bij elke activiteit is er slechts een maximum aantal deelnemers mogelijk. De vrijwilligers die mee helpen, zullen extra informatie ontvangen over bijvoorbeeld hoe de veiligheidsvoorschriften na te leven, hoe te ontsmetten, hoe het toiletgebruik verloopt, enz …

Nu nog niet, maar later hopen we ook de cafetaria’s, restaurant en maaltijden op beperkte momenten en stapsgewijs, mét inschrijvingen en in alle veiligheid op te starten. Er is nog geen startdatum, die zal je zeker op tijd meegedeeld worden.

Je merkt dat de de keuze van de eerste activiteiten focussen op doelgroepen met een sociale nood. Het is belangrijk dat mensen die het risico lopen op eenzaamheid, het eerste bij ons terecht kunnen. Al bij al zijn het kinderstapjes, maar het zijn wel échte eerste stapjes.

Wat betekent dit voor onze vrijwilligers?

Zonder vrijwilligers, geen draaiend dienstencentrum, laat staan een tof werkende dienstencentrum. Zijn zijn de spil van de werking,zij staan klaar voor onze bezoekers, inspireren en dragen bij aan een vlotte werking.

Met de geleidelijke opstart van de activiteiten van de dienstencentra worden een aantal vrijwilligers uitgenodigd om een activiteit terug op te starten. Uiteraard moet de betrokken vrijwilliger het in de eerste plaats zelf zien zitten. Samen zullen we veel meer regels moeten respecteren zoals afstand houden, handhygiëne, registreren van bezoekers, enz…. Dat is niet altijd evident om in praktijk te brengen, maar samen kunnen we dat wel. Belangrijkste punt hierbij is dat iedereen zijn verantwoordelijkheid hierin opneemt. Samen Sterk.

Kortom, de trein start opnieuw
De vrijwilligers en de bezoekers missen we enorm, het is in de dienstencentra zo stil! Maar gelukkig zijn er nu stilaan perspectieven waar we samen, in alle veiligheid, kunnen naartoe werken. We houden jullie op de hoogte zodra we meer concrete informatie hebben over ons aanbod.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *